Kan chatbots skabe følgeskab?

ChatGPT er til dato den platform, der hurtigst har fået 100 mio. brugere. De sidste otte måneder er der blevet skrevet meget – rigtig meget – om kunstig intelligens (AI).

AI’s entré i arbejdslivet
Fremkomsten af ChatGPT har taget mange af os med storm og skabt fokus på udbredelsen af AI i arbejdslivet, herunder hvordan der træffes beslutninger. Og det kommer blandt andet til at berøre de personer, der organiserer, planlægger og træffer beslutninger for andre, altså mellemledere.

Som André Rogaczewski, medstifter og direktør i Netcompany, siger til Berlingske:
“Store dele af de job vil forsvinde meget snart – de vil blive visket væk i et meget højt tempo over hele verden, og der vil ikke være meget tilbage af det.” Det er, anerkender han, både en hård og dramatisk melding.

Udfordringer og spørgsmål omkring AI-lederskab
Kan man skabe følgeskab til en chatbot? Opgaver som at organisere, planlægge og træffe beslutninger lyder meget rationelt og pragmatisk, men er sjældent simple og ligetil i den omskiftelige hverdag.

Hvordan skaber man tillid til og accept af beslutninger, der måske ikke var det, som man som medarbejder drømte om eller håbede på? Hvordan skaber man engagement og ejerskab til beslutninger, som en chatbot har truffet? Hvordan skaber man gennemsigtighed i beslutninger? Og hvordan sikrer man, at alle bliver hørt og føler sig hørt, når en chatbot har truffet beslutninger?

Det er velkendt, at forskellige ledelsesstile er forbundet med medarbejderes mentale sundhed. For eksempel har destruktiv og laissez-faire ledelse negativ indflydelse på medarbejderes mentale sundhed, og det modsatte ses ved transformationel, relationsorienteret og opgaveorienteret ledelse. Spørgsmålet bliver, hvordan vi får denne viden i spil, når vi begynder at snakke om chatbot-lederskab.

Lad os se på et konkret eksempel med vikardækning.

Vikardækning
Mange arbejdspladser benytter skiftende arbejdstider, og for at holde styr på dette, skabe retfærdighed og gennemsigtighed omkring, hvornår man skal arbejde, benytter man systemer til vagtplanlægning. Men der er stadig forskel på, hvad systemet regner ud, og hvad vagtplanlæggeren ved som menneske.

For eksempel fortalte en vagtplanlægger, at vedkommende havde været nødt til at bede en af de faste medarbejdere blive længere en dag, efterfulgt af beskeden “det bliver nødt til at være dig, for jeg kan ikke have to vikarer på samme tid”. Beskeden blev kommunikeret mundtligt, så vagtplanlæggeren var sikker på, at beskeden var modtaget, men også forstået og accepteret. Det vil sige, kollegaen, der skulle blive længere, fik mellemregninger, blev anerkendt for at skulle blive længere, og vagtplanlæggeren viste forståelse for, at det er træls, men at det ikke kunne være anderledes.

Hvis en chatbot skal kunne dette, er det således ikke nok at sende en besked til den pågældende medarbejder. Der bør også være plads til en “chatbot-til-menneske-dialog”, og rammerne, værdierne for denne type dialog, kan medarbejderne med fordel have været inddraget i at udvikle, inden beslutningskompetencen overdrages til en chatbot.

Involvering, tillid og samarbejde
Det betyder, at tilgangen, involveringen og samarbejdet med medarbejdere er afgørende for, at brugen af chatbots kan blive en succes.

Og netop det at involvere medarbejdere i brugen og designet af chatbotten er med til at skabe tillid til algoritmerne og AI generelt. Derved forøges chancerne også for, at brugerne vil engagere sig i og anvende teknologien med succes.

Det betyder, at de vigtigste egenskaber for succes med chatbots og AI generelt ikke er teknologien, men de menneskelige elementer af lederskab, kultur, holdninger og forandring.

Konklusion
Vi ser ind i, at chatbots potentielt kan få uddelegeret beslutningskompetencen på områder, der tidligere har været forbeholdt ledere.

Det rejser nogle spørgsmål og udfordringer internt i organisationen: Hvordan skaber vi følgeskab, tillid, engagement og gennemsigtighed til en chatbot, der træffer ledelsesbeslutninger?

Et muligt svar kan være, at der skal indarbejdes en chatbot-medarbejderdialog til at supplere den kommunikerede chatbot-beslutning.

Man kan med fordel involvere medarbejdere i at designe rammerne og værdierne, som en chatbot-medarbejderdialog skal bygge på, samt afprøve og evaluere dette nye samarbejde.

Til sidst er det vigtigt at huske, at chatbots har et stort potentiale, men også mange begrænsninger. Det er et værktøj, der hjælper med at træffe bedre og mere oplyste beslutninger, men det er ikke et værktøj, der kan erstatte menneskelige aspekter som empati, interpersonelle færdigheder og intuition – alle kerneelementer i ledelsesgerningen.

Blogs

Ledelse, relationer og opgaver

Som erhvervspsykolog og ledercoach har jeg daglig sparring med ledere, og i disse samtaler introducerer jeg ofte en tilpasset version af Benedicte Madsens kommunikationstrekant. Kommunikation er en stor del af ledelsesarbejdet, og...

Læring, handling og refleksion

Jeg bliver ofte kontaktet med spørgsmål som: “David, kan du komme og sige noget om…? Og vi vil også gerne arbejde med vores samarbejde.” Tidligere løste jeg sådanne opgaver ved at tale om emnet og samarbejdet, lave gruppearbejde undervejs og samle op til sidst – altså...

Forbedret trivsel med GenAI

I en verden, hvor mange kæmper med stress og arbejdsrelaterede belastninger, er behovet for innovative løsninger mere presserende end nogensinde.Med 10 års erfaring fra området som erhvervspsykolog har jeg set førstehåndseffekterne af tiltag som f.eks. psykologtilbud,...

Effektive 1-til-1 Samtaler

Som leder skal du i 1-til-1 samtaler med selvledende medarbejdere, udvise nysgerrighed og mod, stille åbne spørgsmål og udfordre arbejdsprocesser. Samtidig skal du være nærværende og lyttende, skabe tryghed og respektere medarbejderens autonomi. Efter hver samtale er...

Tetrismodellen

En model, jeg ofte tegner under samtaler med ledere eller medarbejdere, er "Tetrismodellen". Tilbage i 2015, da jeg arbejdede som intern stresspsykolog i Odense kommune, forsøgte jeg at forklare og begrebsliggøre, hvad der sker i hjernen på en person, der oplever sig...

To veje til lederudvikling

Ledelse er et spændende job, men også et job uden faste og klare grænser, og hvor dilemmaer og paradokser indimellem kan gøre løsningen svær at finde og følelsen af indre pres stor. I sådanne situationer er lederudvikling ofte en stor hjælp for både ledere og...

5 fordele ved ledercoaching

  Ledercoaching har ofte fokus på konkrete problemer i organisationen, udvikling af lederfærdigheder, hjælp til at håndtere stress og pres, nå specifikke mål og få et blik på din organisation fra en udefra. Konflikter og problemer i organisationen: Problemer og...

Stressforebyggelse

Indledning Denne artikel er blevet til under mit arbejde som HR Partner & organisationspsykolog i Odense kommune; såvel i samtaler med stressbelastede medarbejdere som ved oplæg blandt medarbejdere og ledere i Odense Kommune. Jeg opdagede et mønster: Mange stod...